Чому Китай любить Tesla

Хоча Tesla базується в Каліфорнії, у Китаї, здається, знайшла своїх найбільших прихильників, повідомляє BusinessInsider. У 2019 році компанія побачила зростання продажів у Китаї на 161% порівняно з попереднім роком. Це 40 000 нещодавно зареєстрованих електромобілів. Незважаючи на недавню пандемію, в якій за перший квартал 2020 року китайські продажі автомобілів знизилися на 42%, Tesla негайно відскочила назад із рекордними місяцями у березні та квітні. 

Але успішний прихід Tesla в Китаї не пройшов без великої допомоги. Уряд країни зробив усе можливе для того, щоб Tesla процвітала, від звільнення від сплати податків на продаж, до мільярдів доларів фінансування на будівництво свого заводу в Шанхаї.

Китай і Тесла склали незвичайні та симбіотичні стосунки. Але чому? По-перше, ми повинні повернутися до того, як Tesla потрапив туди.

З 2015 року Китай є найбільшим у світі ринком електромобілів. Коли Tesla побачила, що продажі в Китаї втричі перевищують 1 мільярд доларів за 2016 рік, а потім досягають 2 мільярдів доларів за 2017 рік, стало зрозуміло, що у компанії там була аудиторія. Однак, як вже виявили інші автовиробники, торгівельна війна США з Китаєм була основною перешкодою для продажу там автомобілів. Оскільки великі податки обкладають Tesla, імпортованим до Китаю, модель вартістю 80 000 доларів з США продається за близько 140 000 доларів у Китаї. Єдиний спосіб продати автомобілі китайським споживачам у більшому масштабі — це побудувати їх там.

Але вартість виробництва автомобілів у Китаї була недешевою. Урядова політика змусила іноземних автовиробників працювати зі спільним партнером у Китаї та розподіляти половину прибутку. Однак у 2018 році країна почала скасовувати ці обмеження. Ілон Маск швидко скористався, і вже у липні того ж року було підписано угоду про будівництво фабрики у Шанхаї. Маючи 1,6 мільярда доларів фінансування від китайських банків та рекордно швидкі схвалення урядом, Маск побудував третій Gigafactory Tesla. До серпня 2019 року завод вже виробляв електромобілі.

Наразі завод виготовляє 3000 машин на тиждень, або близько 150 000 на рік. До кінця 2021 року, коли завод повністю запрацює, Маск планує випускати 500 000 автомобілів щороку. Китай зараз звільняє Model 3 10% податку з продажу, а також надає урядову субсидію на $3560 на кожен автомобіль.

То чому ж Tesla отримав таку приязність з Китаю? Для початку, є неймовірна кількість грошей, які Китай отримав, щоб побудувати сам завод. Будівництво у Шанхаї майже повністю фінансувалося за рахунок державних банків, які можуть очікувати досить великої віддачі від своїх інвестицій. Крім того, Tesla придбала 50-річну оренду землі, тобто гроші, що надходять безпосередньо уряду Китаю. Крім того, 30% деталей фабрики закуповуються місцево. Маск каже, що до кінця 2020 року він планує досягти 100%.

Однак у ширшому масштабі Tesla може сприяти зниженню потреб Китаю на ринку автомобілів. У 2019 році загальний обсяг продажів автомобілів у Китаї впав на 8%, після падіння на 3% у 2018 році. Останнім часом закриття фабрики через COVID-19 мало катастрофічний вплив на продаж цього кварталу в першому кварталі. Однак галузь стабільно відновлюється, значною мірою завдяки продажам електромобілів, де на Tesla припадає аж 30%. Продажі вже покращуються і в березні, і у квітні, а автовиробник може зіграти головну роль у відродженні автомобільного сектору країни.

Незважаючи на те, що компанія збільшила конкуренцію на величезному ринку Китаю, Tesla також може мати переваги для вітчизняних брендів країни. Китайські компанії, такі як NIO та Xpeng, яких колись називали «Tesla-убивці», зараз борються. Хоча це одні з найвідоміших марок електромобілів в Китаї, на Заході вони практично невідомі. Відомий міжнародний бренд, як Tesla, міг би допомогти представити галузь EV в глобальну ринкову конкуренцію, піддаючи їх впливу на покупців в Америці та Європі та потенційно покращивши продажі цих компаній.

Є також екологічний аспект. Китай із населенням 1,4 мільярда та деякими найбільш забрудненими містами у світі робить все можливе для того, щоб визначити пріоритетні показники для територій. Для китайських споживачів електромобілі дешевше реєструвати, і вони значно зручніші. Станом на 2016 рік, щонайменше десяток великих китайських міст встановили «парні» політики. Згідно з ними традиційні транспортні засоби з номерними знаками, що закінчуються непарною цифрою, дозволені на дорогах непарних дат, а автомобілі, що мають парний розряд на парні дати. Водії ж електромобілів можуть користуватися ними у будь-який день.

Китайські покупці автомобілів сприймали електромобілі серйозніше, ніж країни подібного розміру, оскільки транспортні засоби з акумуляторною батареєю становлять 4,7% всіх автомобілів, що продаються в Китаї, порівняно з лише 1,7% у США. До 2025 р. Китай має на меті, щоб електромобілі склали 25% усіх проданих автомобілів, Tesla потенційно може очолити ринок.

Однак, вітаючи Тесла з розпростертими обіймами, Китай — ризикований крок для компанії. Країна витрачала роки та мільярди, інвестуючи у вітчизняних виробників електроенергії та розвиваючи власний внутрішній ринок. Тепер вони перенесли фокус, інвестуючи в іноземну компанію на своєму ґрунті. Зрештою, Tesla може забезпечити величезні переваги для Китаю та відкрити ринок країни у світовому масштабі. Але ми можемо так само легко побачити менш щасливе закінчення того, як Tesla домінує в Китаї . Навпаки, Tesla могла б перемогти за рахунок локальної конкуренції. І Маск, і Китай займаються масовою азартною грою і лише час розповість, як закінчаться ці відносини.